DET GODE LIV PÅ INTERNAT
INTERNATOPPGAVER
Internatoppgaver omhandler enten tjeneste i forbindelse ved måltider eller vask av et fellesrom. Det gis opplæring i hvordan oppgaver skal utføres, og det rulleres på oppgaver i løpet av året. Dette er nødvendig for at internatlivet skal fungere best mulig for alle.
ROMSJEKK
Hver fredag skal elevrommene vaskes og ryddes. Rommet skal godkjennes av en stipendiat. Mer info om hvordan dette foregår får du av stipendiatene.
KJØKKENTJENESTE
Alle elevene har kjøkkentjeneste og vasketjeneste. Det gis opplæring i det som utføres i forbindelse med måltidene. Det blir satt opp lister over hvem som skal ha kjøkkentjenesten og når denne skal utføres. Alle får opplæring av kjøkkenleder/ ansvarlig kokk første gang. Kjøkkentjeneste skal godkjennes av tilsynshavende når elevene er ferdige. Listen med oversikt henger i Caféen.
VASKETJENESTE
Elevene får ansvar for vask av deler av fellesrommene på skolen. Vasketjenesten utføres hver dag mellom middag og kvelds. Nærmere info og opplæring blir gitt første gang. Vasketjenesten skal godkjennes ved at man rapporterer til tilsynshavende ved kveldsmat. Vaskelister henger i Caféen.
VASKING AV TØY
Elever benytter vaskerom og maskiner som blir anvist ved skolestart. Disse reserveres på egen vaskeliste. Nærmere info kommer. Vaskerommene er reservert til stipendiatene på søndager.
Elevene kan vaske tøy mellom kl. 07.00-23.00. Elevene er selv ansvarlige for eget tøy, og må huske å hente tøy i maskin slik at det ikke forsvinner når nestemann kommer. Gjenglemt tøy blir fjernet fra vaskerommet og lagt i “gjenglemt-kassen” hver uke. Etter en stund blir det som ligger igjen sendt til bruktbutikk.
BESØK
Overnattingsbesøk legges kun til de oppsatte frihelgene. Besøk meldes alltid til internatteam og resepsjonen senest 2 dager i forveien. Skjema for melding av besøk finner du her. Dagsbesøk kan skje uanmeldt i tidsrommet 16.00-23.00.
Servering ved skolens åpnings- og avslutningsarrangement er gratis for foreldre. Overnatting for foreldre og søsken er gratis i skoleåret dersom de bor på elevens rom. Hytter kan leies til rabatterte priser (gjelder kun skolearrangementer). Øvrige gjester ellers i skoleåret kan leie hytter til ordinære priser. Overnatting på elevens rom kr. 60,- pr. døgn. Det tillates ikke at kjærester overnatter på elevens rom. Med unntak av familiemedlemmer tillates kun samme kjønn på samme rom. Gjesten kan ta med sovepose eller leie sengesett til kr. 120,- pr. sett.
Betaling skjer ved påmelding i checkin. Eleven som har gjester, er ansvarlig for at gjesten betaler for måltider og evt. overnatting.Ved besøk som ikke er registrert i checkin kan ikke måltider garanteres og muligheten må avklares med kjøkkenet. Det vil også tilkomme ekstra gebyr.
Priser på enkeltmåltider (OBS: Egne priser kan gjelde ved skolearrangementer.)
Frokost/ lunsj/ kvelds: kr. 55,- (pr. måltid)
Ukemiddag: kr. 65,-
Lørdagsgrøt el. suppe: kr. 55,-
Lørdags kveldskos kr. 70,-
Søndagsmiddag kr. 90,-
Ved behov for leie av rom kontakt resepsjonen for å sjekke mulighet, før registrering.
ENERGISPARING
Med tanke på energisparing, miljøhensyn og fyringskostnader, ber vi alle sørge for at vinduer blir lukket når dere går fra rommet.
Strøm- og vannavgifter er høye. Ta hensyn til dette når du vasker og dusjer, og slukk lyset når du forlater rommet.
BYTTE AV ROM
Vi har brukt god tid på å fordele elevene på rom. Om du likevel ønsker å gjøre et rombytte kan du ta dette opp med internatteam og dette vil bli vurdert sammen med ledelsen på skolen. Vi tillater ikke bytte de to første ukene.
MØBLER
Flytting av møbler ut av rommene er ikke lov, ommøblering inne på rom er helt ok! Vi har innredet rommene praktisk og pent for at du skal trives. Har du spesielle behov eller ønsker kan du ta dette opp med internatteam og kontorleder i resepsjonen.
SPISESAL OG SMÅKJØKKEN
Kjøkkenets spisetider må overholdes. Spisesalen vil være stengt mellom måltidene. Det er ikke tillatt å ta med bestikk/ servise ut fra spisesalen. Middag starter kl.15.30. Vær presis!
Matlaging er ikke tillatt på elevrom (gjelder også toastjern), med unntak av høystandardrommene i Internat 3. Skolen har dessverre ikke andre elevkjøkken til disposisjon. Elevene må selv rydde etter seg i alle fellesrom.
POST OG INTERNETT
Post til elevene blir sortert og lagt ut i posthylla i resepsjonen annenhver dag. Husk å sjekke posthylla di daglig. Brevpost kan sendes fra resepsjonen. Frimerker kan også kjøpes i resepsjonen. For å få post sendt til deg selv husk å oppgi ditt navn først, deretter vår postadresse. Post til elever blir lagt i posthylla i resepsjonen.
Merk deg at det er digitalfri sone i peisestua innenfor resepsjonen. Det er det også under middagen.
Felleskostnadene dekker fri bruk av nettet hele skoleåret. Linjekapasiteten er begrenset, så nedlastinger må begrenses til det mest nødvendige. Det er ikke tillatt å laste ned sider som ikke er forenlig med det skolen står for.
ADRESSE/ TLF. TIL HEDMARKTOPPEN
Vår adresse er:
Hedmarktoppen Fhs.,
Limhusvegen 15, 2315 Hamar
Telefon: 62 51 93 70
E-post: post@hedmarktoppen.no
Internettadresse: www.hedmarktoppen.no
Vakttelefon: stipendiatvakt: 92 02 26 88 /lærervakt: 41 43 70 98